Bare fantasien setter grenser

wild

(Trykket i BT og Stavanger Aftenblad, 7. august.)

Den omfattende Premier League-dekningen i norske medier har en formidabel blindsone.

FOR TO ÅR SIDEN fikk Martin Sleipnes og Christian Wessel en idé til et radioprogram. Med ungdommens iver troppet de opp hos Radio Nova, en dugnadsdrevet nærradio for, av og med oslostudenter, som har vært utklekkingsanstalt for en rekke norske mediepersonligheter. På Novas kortbølgefrekvens har de fått fritt mandat og muligheten til å dyrke sine mest aparte innfall. Ingenting er for sært, og døgnet har jo likevel så mange timer; det er nok sendetid til alle.

Et naturlig stoppested for oss, tenkte Sleipnes og Wessel, og presenterte sin «pitch», en kort redegjørelse for konseptet de gikk svanger med. Det gikk ikke helt som ventet.

Gruppen av studenter som skulle ta stilling til søknaden, var riktignok ikke direkte motvillige, men summen av innsigelser gjorde likevel at Sleipnes og Wessel vurderte det dit hen at begge parter var best tjent med å gå hver sin vei. Eller som de uttalte da de gjestet «Heia fotball» på NRK P3 10. juli: «De foreslo så mange endringer at vi fant ut av vi heller ville gjøre det på vår egen måte. Vi har integritet.»

Neste skritt var å alliere seg med en utro tjener med nøkkelknippe, som hjalp dem med å tjuvlåne et studio som likevel sto ledig. Et studiobytte senere (de ble knepet) begynte omsider podkasten «Wildcard FC» å ta form, kanskje det eneste programkonseptet i verdenshistorien som har blitt veid og funnet for smalt for Radio Nova. I mellomtiden hadde de også rekruttert en tredjemann, Jon Roar Solset.

«Wildcard FC» handler kort og godt om Fantasy Premier League. Et nettspill der den enkelte spiller eller «manager» disponerer hundre millioner fantasipund og komponerer sitt eget lag bestående av femten Premier League-spillere. I hver serierunde får laget en poengsum som beregnes ut fra hvordan fotsoldatene presterer i virkeligheten. Skader, måltørke, sviktende formkurver, giftig garderobestemning, overgangsspekulasjoner og andre mer eller mindre beregnelige variabler gjør at den som ønsker å hevde seg, er pent nødt til å legge ned et utilbørlig antall researchtimer. 

Men hvem har tid til det? Vel, det er her «Wildcard FC» kommer inn, som en venn i nøden.

For er det noe du kan stole på, så er det at «Wildcard FC» og ukens gjest, for eksempel den stadig tilbakevendende NRK-profilen Hasse Hope (som også har skrevet om sin Fantasy-besettelse i et langt, underholdende essay i fotballtidsskriftet Josimar), har gjort hjemmeleksene sine og sjenerøst deler av sine innsikter, for eksempel at den ellers pålitelige poengplukkeren din brygger på en lei forkjølelse.

Skjønt, de er ikke synske. I den første episoden, sendt for nøyaktig to år siden, presterte programlederne å uttrykke sin uforbeholdne begeistring for Roberto Soldado, som de hadde mye mer tro på enn hans nye lagkamerat Christian Dannemann Eriksen («som bare har spilt i Nederland»). En fotballfaglig vurdering det antagelig vil smerte trioen Sleipnes/Wessel/Solset å bli konfrontert med i dag.

Sært opplegg? Nei, egentlig ikke. I en tid der det snart finnes en egen podcast for hver av menneskenaturens mest kuriøse tildragelser, kan spørsmålet like gjerne stilles på hodet: Hvorfor er Fantasy Premier League totalt fraværende i norske aviser?

Vi snakker om en altoppslukende del av livet til mer enn 25 000 nordmenn. Det tilsvarer en middels stor mjøsby. Flere utenlandske aviser er symptomatisk nok stappfulle av tips, hint og vink foran helgens sesongstart, der mer enn tre millioner fantasyspillere er påmeldt. I USA finnes sågar en egen tv-serie som kun kretser rundt dette spillet – «The League» (FXX).

Og kom ikke her og si at dette er tidsfordriv for forvokste guttunger som nekter å ta voksenlivets byrder innover seg. Senest i april viet selveste New Yorker store deler av utgaven til en fantasytekst («Professional sports bets on the changing nature of fandom») på 5500 ord (denne teksten er på om lag 700).

Men norske aviser? Med unntak av Fotballsonen.no og nettavisen Sporten.com, som har en egen «fantasyekspert» i Øyvind Berdal, er det altså helt stille. Ikke et pip. Et aldri så lite paradoks i en tid der mediehusene strever verre med å utvikle digitale strategier for å rekruttere nye lesere.

Inntil videre er det likevel noen som har merket seg potensialet. Når «Wildcard FC» kickstarter årets sesong, er det nemlig med produksjonsselskapet Monster («Skal vi danse», «Hvem tror du at du er») i ryggen, som benyttet sommerens overgangsvindu til å signere Wildcard-gjengen til sin nyopprettede podcastdivisjon.

Ikke fordi de driver veldedighet, men fordi det styrker lagoppstillingen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s