Jeg, en hvit krenket middelklassemann

0

Ting jeg lærte mens jeg satt på IKEA-bussen.

(Trykket i FETT, oktober 2012.)

JEG VENTET PÅ bussen. Min samboer hadde sendt meg på IKEA for å handle telys, kleshengere og servietter. På benken, eller hva man kaller disse pussig utformede sitteplassene inne i busskuret, lå et eksemplar av Bergens Tidende. De hadde brukt to forsider og seks avissider på å intervjue kjæresten til hatbloggeren og voldtektsapologeten Eivind Berge. Det var da snodig, tenkte jeg. Hva er det med disse to som skulle gjøre krav på min oppmerksomhet? Også over åtte sider!?

«Det er så vanskelig å forstå», skrev BT på lederplass. På en fjøl av forsert forbauselse beredte de grunnen for intervjuet. «Hvordan kan noen orke å være sammen med en mann med slike meninger?». Det var visst dette som var motivet deres: Jøsses, er det virkelig noen som er sammen med Eivind Berge!?

Er det så snodig da?, tenkte jeg, og bladde videre. Hva er det som er så oppsiktsvekkende med at en hvit, bebrillet og lutrygget latin-student med drøye, uinteressante meninger, har kjæreste? Selv pedofile barnemordere og voldtektsmenn har da kjærester. Ja, og flisete skihoppere også.

Jeg klødde meg i hodet. Var det bare jeg som var fullstendig ignorant her? Dette måtte jeg undersøke nærmere; begynte med bloggen til Eivind Berge. Kanskje nøkkelen lå der? Jeg leste og jeg leste. Enda litt til, enda litt videre. Så oppslukt at jeg mistet den første bussen. Jeg slo meg til pannen. Å herregud! Hvordan hadde dette unnsluppet meg? Jeg var jo også blant de krenkede!

Og det var verre enn jeg først kunne forestille meg. Mye verre.

Her hadde jeg ruslet omkring i et helt liv og trodd at jeg var forholdsvis heldigstilt, men slik var det jo ikke! Jeg var blitt trampet på og ydmyket. Fornedret! Endelig kom bussen. Jeg begynte med den svenske facebooksiden Vita kränkta män («för oss som blivit tystade av PK-maffian.»). Her lærte jeg at Eivind Berge måtte være mer moderat enn jeg i mitt sløvsinn først hadde forutsatt. Politiske aktivister i den nye mannsbevegelsen bør nemlig «gi opp ideen om kvinner i det hele tatt», kunne jeg lese. Jeg nikket gjenkjennende og forbannet det faktum at jeg ikke hadde sjans til å gå av bussen før den var fremme på IKEA. Ikke pokker om jeg skulle kjøpe noen telys lenger.

1

Så lærte jeg at det var ekstra synd på meg. Ikke bare var jeg hankjønn og hvit. Til alt overmål var jeg forsyne meg forankret i middelklassen også. Et liv fylt av forsmedelser ventet. Sukk, hvilken skjebne!

2

Så lærte jeg at jeg muligens burde vurdere å emigrere til Kina. Der var iallfall noen ting fremdeles på stell.

3

Så lærte jeg at den svenske staten – sikkert også den norske – gir penger til feministorganisasjoner. Shit, kanskje til FETT også, tenkte jeg. (Betyr det at jeg kan kreve et honorar for denne artikkelen?)

4

Så lærte jeg hvor urettferdig det er at jeg ikke får runke på bussen. Å fyttihelvete så dypt denne konspirasjonen stikker, tenkte jeg. Jeg begynte å bli engstelig. Bussen stoppet. Vi var fremme.

5

Jeg kjøpte köttbullar oppe i restauranten. Der lærte jeg at situasjonen var blitt enda mer alvorlig. Jeg får ikke engang runke i mitt eget hjem lenger.

6

Så lærte jeg at Hollywood var blitt infisert også. Heldigvis var det fremdeles noen fete katastrofefilmer som holdt stand.

8

Jeg forsøkte å tenke positive tanker. Tenkte litt på Elijah Wood som hadde sitt gjennombrudd i Deep Impact og gjorde en fin rollefigur som den forskremte guttungen Leo Biederman. Jeg måtte på do. Puh, det var da noe, tenkte jeg da jeg så doskiltene og symbolet for stellerom. Godt å se at det ikke bare er Kina som fremdeles har litt grep om kjønnsrollene.

9

Og på vei hjem igjen fant jeg et diggbart blad som noen hadde forlagt i det ene bussetet. Der lærte jeg kunsten å kurere feminister. På vei inn døra var jeg nesten litt oppglødd. Sjekk denne artikkelen her!, ropte jeg til min samboer. Og slengte posen med telys, kleshengere og servietter fra meg i gangen.

10

Legg igjen en kommentar

