Bukkerittet

53cee3c4-6bee-4c9b-a997-ab17c16d959a_360
(Trykket i Bergens Tidende, 14. november.)

Hvor var du da Vishy Anand «bukket»? VG-TV og NRK skaper nye nasjonale minner under sjakk-VM i Sotsji. Og et løft for sjakklitteraturen.

 

«DEN ER ELDGAMMEL, MEN likevel evig ny. Mekanisk i sin oppbygning, men likevel bare mulig ved fantasiens hjelp. Begrenset innenfor et geometrisk rom, og samtidig ubegrenset i sine kombinasjonsmuligheter. I stadig utvikling, men likevel steril. (…) En matematikk som ikke kommer til sluttresultat. En kunst som ingen kunstverk avler. En arkitektur uten substans. Og likevel har den varigere liv enn alle bøker og verker. Den er det eneste spill som hører alle folk og tider til.»

Det er den jødisk-østerrikske forfatteren Stefan Zweig (1881–1942) som skriver. Utdraget er hentet fra den korte boka Sjakknovelle, som står i en særstilling innen den sjakkorienterte skjønnlitteraturen. Hovedpersonen Mirko Czentovik, verdensmester i sjakk, befinner seg på en luksusdamper på vei til Sør-Amerika. Over sjakkbrettet møter han dr. B., en østerriksk flyktning som har memorert klassiske sjakkpartier under fangenskap hos Hitlers gestapister.

Mon tro om ikke Ingmar Bergman leste Zweig før han skapte Det syvende segl, hvor ridderen spiller sjakk med døden.

Av uransakelige grunner har Sjakknovelle ikke vært tilgjengelig på norsk siden femtitallet, men nå – skal vi kalle det Carlsen-effekten? – foreligger den omsider på norsk igjen. Kudos til vesle Heinesen forlag som tar ansvar.

Det samme gjelder Spillet i mitt liv (1968) av André Bjerke, som ble norgesmester i sjakk to ganger. For bare seks år siden skrev Aschehoug i en konsulentuttalelse at en nyutgivelse ikke var aktuell fordi «nedslagsfeltet for boken er for snevert».

Men i år snudde jammen Aschehoug på hælen. Dermed er Bjerkes sjelegransking ved sjakkbrettet tilbake igjen hos landets bokhandlere. Så er vi en kulturnasjon likevel!

Hva skjedde? Magnus Carlsen er nevnt, men like viktig er formidlingen av Magnus Carlsen, og da kommer vi ikke utenom VG, som ironisk nok nettopp kuttet litteraturkritikken i avisen. Men oppslutningen om kanalens sjakksendinger har demonstrert at den norske sjakkinteressen er alt annet enn en «snever» disposisjon hos en engere krets.

Årets VM-finale i Sotsji fikk ytterligere drahjelp ved at den sammenfalt med startskuddet for VGs lineære tv-kanal, som i første omgang distribueres til rundt én million Canal Digital-husstander. Halvparten av disse var innom og så minst ett minutt sjakk i løpet av helgen. Tilsvarende tall hos NRK, som deler sjakkrettighetene med VG, var 1,7 millioner. Lørdagens parti hadde et snitt på 219 000 seere, mens 217 000 så søndagens parti.

Ta den, konsulent i Aschehoug med ansvar for sjakklitteratur!

I sin Bobby Fischer-biografi skriver den danske stormesteren og forfatteren Jens Enevoldsen om sjakkfeberen i New York under den myteomspunne VM-finalen på Island i 1972. På høylytt anmodning fra byens bargjester måtte de angivelig skifte tv-kanal fra basket- og baseballkampene og over til Bobby Fischer som satt og vred seg på en vippestol i Reykjavik. Manhattans butikker var utsolgt for sjakkbrett, og overalt satt folk krøket over sine sjakkbrett og analyserte Spasskys åpningstrekk.

Parti seks omtales gjerne som «det vakreste sjakkpartiet noensinne». Etter Fischers oppvisning i vilje, kraft og tankesprang viste også russeren sin sanne karakter. Han reiste seg og applauderte sin motstander. Hysj, kan du høre at det sildrer? Opptiningen av den kalde krigen var i gang.

Nå er vi inne i sjakkens folklore, et stilisert landskap malt med overbetoninger og bred pensel. Men det betyr ikke at fremstillingen er uriktig. I mytologisk forstand er den sann.

Slik det også er sant at «hele Norge» har fått sjakkfeber, understøttet av stadig nye innskudd i vår fellesnasjonale minnebank. Som arbeidskolleger kunne finne på å spørre hverandre på denne tiden i fjor: Hvor var du da Magnus tok den forgiftede bonden på a2?

Eller nå sist søndag: Hvor var du da Vishy Anand «bukket»? En rask og komparativ tv-analyse vil her gå i VGs favør. Lahlum & Co. så umiddelbart hvilken brøler («bukk») Anand gjorde med bonden frem til h5. NRK, på sin side, satt som et avventende spørsmålstegn, også etter at Magnus i det påfølgende trekket flyttet dronningen til b7 og for alle praktiske formål satte inderen sjakk matt. 1–0 til VG i tv-kampen.

Det kan også argumenteres for at VG har lyktes bedre med å fange sjakkens litt nerdete vesen. Der NRK-studio ser ut som en rekvisitt fra en forestående Star Trek-innspilling og befolkes med kjendiser (Alex Rosén, Jon Almaas) uten spesielt inngående sjakkforståelse, er VG-TV forspent med den noe humørsyke duoen Lahlum og Agdestein, som sjenerøst deler av sitt forråd av sjakkanekdoter, men som også kan bli litt vrange og grinete.

Og tro meg, det er nettopp denne kneggete vekslingen mellom varm og kjølig som kjennetegner sjakkmiljøet. Jeg har tilbrakt såpass mange kvelder på landets sjakklubber at jeg vet hva jeg snakker om. Det finnes flere Lahlum-er der ute.

Så blir spørsmålet: Er denne nasjonale sjakksamtalen godt for noe? Er den innkrøket i seg selv, eller peker den videre?

Sikkert er det at André Bjerke ville gledet seg. Et sinnbilde på livet, kalte han sjakken. For ham var den en vei til erkjennelse. En søken som tok ham fra et strengt naturvitenskapelig kunnskapsideal og over i andre sannhetskategorier, til mysteriet og «mirakelets grunn». Som han uttalte i et intervju med NRK: «Evans gambit ble skjebnebestemmende for meg selv. Den bestemte arten og formen i mitt forfatterskap. Ja, min livsanskuelse.»

På sitt uklanderlige riksmål fortsatte han, fremdeles i muntlig form:

«Har man en gang vært innenfor dets tryllering, er man bergtatt for livet. Det beror, tror jeg, på at det forener i seg tre av menneskelivets viktigste ingredienser: kampen, kunsten og lidenskapen. Og det vil igjen si at det appellerer til de tre sider av menneskets natur: viljen, følelsen og tanken.»

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s