Gift med feil kropp

drg

(Trykket i Bergens Tidende, 17. oktober.)

Er kjærligheten bare et par personlighetstester med høy overlappingsscore? TV Norge-programmet «Gift ved første blikk» reduserer kjærligheten til hoderegning.

 

Tre ting er for underfulle for meg, og fire ting skjønner jeg ikke:
Ørnens vei over himmelen,
ormens vei over berget,
skipets vei over havet
og mannens vei til en ung kvinne.

(Ordspråkene 30, 18–19)

 

I 2013 ble det inngått 23 410 ekteskap i Norge. Det ble tatt ut 10 912 separasjoner, og 9736 skilte seg. I snitt vil 44 prosent av inngåtte ekteskap ende med skilsmisse. Skilsmissehyppigheten er størst fire til åtte år etter giftermålet, blant kvinner og menn i tjue- og trettiårsalderen.

Disse tallene fra Statistisk sentralbyrå er utgangspunktet for TV Norge-serien «Gift ved første blikk», der tre par møtes for første gang ved alteret og gifter seg før de engang har utvekslet telefonnummer. Langt mindre kroppsvæsker.

Første episode ble sendt onsdag. Selv hevder TV Norge at de «ønsker å utfordre tanken om at det finnes andre veier til kjærlighet enn forelskelse». Har «kjemi», «lyst», «pasjon», «glød» og «svermeri» fått en uforholdsmessig stor plass i ekteskapskalkylen? Er det derfor nesten halvparten av norske vielser uvegerlig ender i brudd, tårer og delt omsorgsrett?

Mistet ekteskapet sitt sivile og sosiale fundament da den som kan generere mest «sommerfugler i magen» ble utvalgskriterium nummer én? Da «vennesex», «casual sex», «one night stands» og forestillingen om «Den rette» ble eltet inn i populærkulturens mytologier? Da «partnerjakten» ble annektert av det frie markedets språkspill?

I «Gift ved første blikk» blir det mer enn antydet at noe vesentlig gikk tapt på veien fra storfamiliens kurator- og arrangørvirksomhet til Tinder og «speed dating». Den norske skilsmissestatistikken kan være prisen for vår tids fetisjering av «selvråderett» og «egen regi».

På den ene siden kan derfor «Gift ved første blikk» fremstå som utilslørt ideologikritikk, ikke verst for en kommersiell tv-kanal som lever på annonsørenes og de herskende ideers nåde. På den annen side er dette ren og utspekulert markedsstrategi; en liksom-reaksjonær posering innenfor en trygg, verdiprogressiv ramme der «sjokk», «uventet» og «forskrekkelse» bare er for effektive salgsfremstøt å regne.

Det er innenfor dette koordinatsystemet av verdier og markedslogikk at «Gift ved første blikk» utspiller seg, understreket ved de fire ekspertene som er hyret inn som utvelgelseskonsulenter: en prest, en psykolog, en antropolog og en samlivsterapeut.

På bakgrunn av personlighetstester, hjemmebesøk og samtaler i kirkerommet resonnerer ekspertene seg frem til tre par som kan utgjøre en «god match». På denne måten kan deltagerne «hoppe over kjærlighetsspillet», som implisitt ikke tilskrives noen verdi, og tre rett inn i det arrangerte og hellige ekteskap.

Skjønt, hellig og hellig. For dette med kjærlighet er ikke så veldig forunderlig, skal vi tro Catrin Eide, den profesjonelle parterapeuten. Som hun sier: «Kjærlighet er ikke mystisk. Vi vet hva kjærlighet er. Og vi vet hvorfor kjærlighet oppstår.»

Da så.

Dette er en annen side ved ideologiprodusenten TV Norge. Bevisst eller ubevisst legger kanalen til grunn at kjærligheten bare er en personlighetstest med «høy overlappingseffekt». Et sett sosioøkonomiske markører inkarnert i et par kropper fra «samme liga». La denne blandingen putre under samme tak, tilsett et fingerbøl oksytocin og fenyletylamin, og vips, så har man kjærlighet.

Ta den, Shakespeare! Og alle dere andre sonettediktere som har priset kjærlighetens uutgrunnelighet!

«Shall I compare thee to a summer’s day?» Nope, trengs ikke, mener serieskaperne. Kjærligheten er ikke det spor mystisk. Den er prosaisk. Størst av alt er … felles interesse for turer i skog og mark. Og et glass rødvin i ny og ne.

Dette kjærlighetsbegrepet, som jeg ikke vil nøle med å karakterisere som flatt og reduktivt, har heller ikke all verdens rulleblad å vise til. I Danmark, der serien tidligere har gått, har samtlige av ekteskapsinngåelsene endt med brudd. Og for all del, jeg ønsker all lykke og hell på veien til de norske parene. Men når sosialantropologen Runar Døving trumfer gjennom den ene parkonstellasjonen fordi begge de utvalgte kommer fra Vestfold og derfor har «mye av den samme kulturelle bakgrunnen», kan det være betimelig å minne om at kjærligheten, hva den enn er, neppe er en funksjon av samme fylkeskommune.

Det samme har «Jakten på kjærligheten» på TV 2 måttet erfare. Til tross for elleve sesonger og gud vet hvor mange tusen «matchende personlighetstester» er det for kanalen bare et sjenerende lite antall av parene som fremdeles holder sammen.

I «Sønner av Norge», der norskamerikanere jakter på en kjæreste fra gamlelandet, er det enda dårligere stilt. Etter to sesonger og iherdig Kirsten Giftekniv-virksomhet fra programleder Katarina Flatland, er det fremdeles ingen som har funnet tonen. Ingen. Verken på tvers av eller innenfor fylkesgrensene.

Skal man le eller gråte? Den gode nyheten er kanskje at kjærligheten som sådan ser ut til å ha en innebygd motstand mot denne typen «tilrettelegging». Den nekter plent å innordne seg kanalledelsens feel good-strategier. Man kan bli opprømt av mindre.

Flere av deltagerne i «Gift ved første blikk», en av dem bare 26 år gammel, har angivelig «mistet motivasjonen» fordi de har «prøvd alt» på det «vanlige markedet». Mitt tips? Ikke gi opp! Det er ennå godt med tid. Ett av to av giftemål ender kanskje i skilsmisse, men det er fremdeles langt bedre enn den tilsvarende statistikken hos TV 2 og TV Norge. Dessuten: Den norske skilsmissestatistikken har samlet sett gått ned siden 2005. Det går seg til! Tro på kjærligheten!

PS. Ramsy og Anne Mona Suleiman, fra henholdsvis Ålesund og Flekkefjord, som giftet seg under noe dubiøse omstendigheter i «Big Brother»-huset i 2001, er fremdeles sammen. For to år siden fikk de sitt tredje barn. Noen som fremdeles nekter for at kjærligheten er uutgrunnelig?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s