Det store i det lille

Clough twb22.blogspot.com

(Trykket i Bergens Tidende, 20. juni).)

Om TV 2 og NRK ønsker å si noe sant om fotballens vesen, må de motstå fristelsen til å snakke i store bokstaver.

 

ÉN TING SKAL TV 2 ha. De leker ikke fotball. Tvert om, de tar det alvorlig. Kanskje litt for alvorlig. Slik valgte Øyvind Alsaker, kanalens mest profilerte kommentator, å introdusere årets verdensmesterskap i fotball for menn:

«Det er dette hele verden snakker om. Det er dette hele verden drømmer om. Den neste måneden er det kun én ting som gjelder. Scenen er satt. Fra den arktiske sirkel, til randen av Antarktis. Fra Asia til Amerika. Dette er kontinentenes kamp. Fra bankende hete blant et kokende folkeslag; fra metropolene til jungelens indre – skal vi se krigerne krige, og danserne danse. (…) Jakten på ekstase. Jakten på å bli historisk. Jakten på et glimt av evigheten.»

Ikke småtteri, hva? Så kan det selvfølgelig innvendes at dette bare er en lek med ord. Teksten må forstås innenfor sin kontekst. En fortolkningsramme der overspent språkbruk ikke bare sitter løst fordi det bor en liten, refusert forfatter i enhver sportsreporter – men fordi sjargongen er helt nødvendig. For fotball er språk. Om fotballen ikke kles opp i høystemt salmesang, kan det være det samme. Da er det bare gress og svettelukt igjen.

Et verdensmesterskap uten nasjonale og etniske stereotypier («krigere», «dansere», «kokende folkeslag») er bare en fotballanakronisme på et nivå som er en god del lavere enn Champions League.

Likevel kan det bli for mye av det gode. Alsakers åpningshilsen holdt seg lenge innenfor det akseptable, men bikket på et tidspunkt over i det forserte. Det er denne hårfine balansegangen TV 2s foretrukne huspoet, Frode Grytten, mestrer. Det er imidlertid ingen kunst man sånn uten videre kan lære bort, og det er kanskje her at kanalen har forregnet seg.

Skjønt, de er ikke alene. Dette «Grytten-syndromet» har ikke minst rammet Dagbladets Morten Pedersen. Her er fotballspråket i full glideflukt, helt uaffisert av kravet om at det til syvende og sist må ha en forankring i virkeligheten. Slik oppsummerte Pedersen oppgjøret mellom Argentina og Bosnia-Hercegovina: «Rettferdighet skjer fyldest (…) Da Messi scoret ble verden et bedre sted å leve.»

Det er en setning som fremstår fullstendig absurd om ikke Pedersen med «verden» mener seg selv og sine nærmeste kolleger. Uansett hva slags bakteppe han tenker seg, kan det være verdt å minne om at det også finnes andre baktepper her i verden. Tablåer der Messis venstrefot, hvor gudbenådet den enn er, verken kan gjenopprette rettferdighet eller verdens velbehag.

For alle mennesker har ikke blikket rettet mot Brasil. På langt nær. De aller fleste kunne knapt brydd seg mindre. Ni av ti kommer ikke til å se finalen. Det kan være greit å ha med seg når majusklene presser på og en kjenner impulsen til å uttale seg om hva «hele verden drømmer om».

En annen som kunne trengt en slik påminnelse er Frankrikes forhenværende landslagssjef, Raymond Domenech. I siste utgave av magasinet GQ uttaler han at det franske folk er «delvis ansvarlig» for tragedien i Ukraina, noe han forklarer med at Les bleus kvalifiserte seg til VM på bekostning av det ukrainske landslaget, og med et mesterskap å se frem til ville situasjonen på Krimhalvøya vært en helt, helt annen. Ingen skal være i tvil om at Domenech er beredt til å sone for sine synder: «Når jeg ser hva slags tilstand vi har satt Ukraina i, blir jeg deprimert».

Med andre ord: Glem Vladimir Putin, Nikita Khrusjtsjov og Viktor Janukovitsj. De som styrte Ukraina mot avgrunnen, var de franske målscorerne Karim Benzema og Mamadou Sakho – heiet frem av det franske folk.

For fire år siden var det Jonas Gahr Støre som rotet med kategoriene. Etter at Frankrike, Italia og England gjorde det dårligere enn forventet i de innledende VM-kampene i Sør-Afrika, var utenriksministeren klar: Dette skyldtes eurokrisen! De europeiske nasjonene var svekket. Det var en besynderlig analyse til å komme fra en statsråd, og det viste seg snart at Støre ikke kunne tatt mer feil. Samtlige medaljer gikk til Europa. Spania, som var hardest rammet av finanskrisen, vant gullet.

Der Domenech plasserer fotballen i starten av en geopolitisk sekvens, legger Støre den i enden. Begge deler er like tullete. Et fotballmesterskap spilles så visst ikke ut i et politisk vakuum, men det befinner seg verken i begynnelsen eller enden av utenrikspolitikken. Vekselvirkningen er mer komplisert enn som så. Og det er disse nyansene som forsvinner når man uttaler seg i caps lock.

Dette er også min hovedinnvending til Alsakers åpningssalutt. Den kollapser under vekten av sine versaler. For den eksalterte språkføringen («ekstase», «tidenes show») slår an helt feil strenger. Den har for mange innslag av næringslivets kick-off-lingo – og for lite av tribunens neglebiting.

For fotball handler i forsvinnende liten grad om å triumfere. Det er bare de færreste forunt. De fleste spillere og supportere vil gå gjennom livet uten engang å kjenne lukten av gull. (Tro meg, jeg holder med Ham-Kam.)

Fotball handler om helt andre ting. Om vemod og tyngsel. Sekunders lettelse. Gløtt av lykke. Lengselen etter at det vidunderlige skal skje. Dypt menneskelige erfaringer som formidles best med små bokstaver. Derfor kunne Alsaker, Støre, Pedersen og Domenech med fordel skjelnet til et stykke klassisk norsk fjernsynshistorie: NRK-reportasjen «Forest og I», stadig en Youtube-hit mer enn ti år etter at den første gang ble sendt. En sorgmunter beretning om oppvekst og tap. Og kjærlighet.

Den sier noe sant om fotball nettopp fordi den ikke snakker med store bokstaver eller setter spillet i forbindelse med eurokrisen, Ukraina og klodens ve og vel.

Den er sann fordi den er lavmælt. Fordi den ser det store i det lille. Fordi den setter fotballen i forbindelse med et hjerte i et gutteværelse i Opdølhaugen borettslag.

Det er kanskje dette som er «glimt av evigheten».

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s