TVNorge rundt

2502166204
(Trykket i Bergens Tidende, 25. april.)

Hamskiftet i 2010 har tjent TV Norge vel. Den største snuoperasjonen var likevel denne: å gjøre Thomas Giertsen kul igjen. 

TV NORGE-PROGRAMMET «Ari og Per løser verdensproblemer» kan ikke sånn uten videre anbefales, men fjorårets sesong glimtet til i noen få sekunder. Vi er i Mostar i Bosnia, et kjøttsår av etniske motsetninger. Ari Behn kommer i prat med en nysgjerrig innfødt som absolutt vil vite hvilket fjernsynsselskap de kommer fra. «Which company? Which company?», spør mannen. Igjen og igjen. Han gir seg ikke.

«The company of love», svarer Ari Behn.

Der og da var jeg villig til å tilgi alt. Full påtaleunnlatelse for Ari Behn. For en mer presis oppsummering av ideen TV Norge kan neppe oppdrives. Det var et øyeblikks innsyn i selvforståelsen hos TV Norge – denne lett obsternasige lillebroren i den norske tv-heimen som holder det gående mot alle odds.

For hva er det som driver dem? Hvordan orker de? Hvor mange var det som tittet på «Den siste viking», sa du?

Reklameinntekter og utilrådelige mengder produktplasseringer er én del av svaret. (Forslag til øvelse: sett deg ned og tell antall kommersielt motiverte produktplasseringer i den nye satsingen «Neste sommer».) Men svaret må også ta høyde for dette: tro, håp og kjærlighet.

Helt riktig, det finnes ansatte i denne kanalen som elsker den av hele sitt hjerte og som står opp om morgenen fordi de «tror på prosjektet». Mennesker som ikke utelukkende skjelner til bunnlinja, men også tenker at kanalen har en demokratisk funksjon – som et supplement og korreks til den triumferende NRK/TV 2-kolossen.

Det er håpløst og vi gir oss ikke. Denne ukueligheten er TV Norge-spiriten.

Disse menneskene er det lett å smile litt overbærende av. Men de gjør også krav på vår respekt. Det norske tv-herbariet hadde vært lusent uten TV Norge. Ja, Norge hadde vært karrig uten TV Norge.

En av disse tv-zapatistene heter Eivind Landsverk. Han er programdirektør og ansvarlig for det strategiske hamskiftet i 2010. Da valgte kanalen å droppe nyhetssendingene for i stedet å sette ressursene inn på humor. Nå var riktignok disse TV Norge-nyhetene en vits allerede, men du skjønner tegninga.

Målet var like hårete som ubeskjedent: De skulle bli «norgesmester i humor».

Men jommen fikk vi syn for segn. Inn fra høyre og venstre kom den ene etter den andre: Harald Eia, Bård Tufte Johansen, Ylvis-brødrene, Espen Eckbo, Lene Kongsvik Johansen, Thomas Giertsen og Petter Schjerven, for å nevne noen.

Resultatene taler for seg. I år har TV Norge fått 13 Gullruten-nominasjoner. Ni av dem er såkalt humorrelaterte. Her bør vi for ordens skyld også sende en lykkeønskning til kanalens «På liv og død». Serien om det norske helsevesenet er nominert til beste dokumentar- eller faktaserie.
Vel fortjent!

Den største prestasjonen til Eivind Landsverk er likevel denne: Han har klart å gjøre Thomas Giertsen kul igjen. Giertsen rehabilitert? Ja, det er ingen annen måte å si det på.

Giertsen er pinadø kul igjen. For «Helt perfekt», serien der Thomas Giertsen spiller «Thomas Giertsen», er til tider oppsiktsvekkende god.

Humor er underdogens strategi for å hevde seg. Så godt som alle store humorister har derfor noe til felles: de skilte seg litt ut i skolegården, men kompenserte ved å ved å være morsomme. Slik skapes teft for humor. Og en komiker som publikum kan mobilisere sympati og velvilje for.

Sånn sett har Giertsen alle forutsetninger mot seg. Bare de færreste av oss har solidaritet til overs for velbemidlede schmukkaser fra Oslo vest med forfinede vaner og kritthvite tenner.

Giertsen sin karriere kan derfor karakteriseres som et sammenhengende på tross av. Hans eneste lyter har tilsynelatende vært hans smale skuldre, akkurat litt for høy skjæring på skjegget, den litt dråpeformede hodeskallen, og at han ligner litt vel mye på Chuck Norris.

Det er naturligvis vanskelig å bygge noe humor-persona på det, men Giertsen klarte det altså en god stund – helt til han oppdaget at det største inntektspotensialet befant seg høyere opp i næringskjeden.

Giertsen tok sin vestkanthabitus på alvor, fulgte pengene og ble produsent.

Men for tre år siden var han plutselig tilbake på skjermen – med den første sesongen av «Helt perfekt». Og sannelig var han gjenoppstanden! Serien var enkelt og greit knallbra, og viste bare en oppadgående formkurve i de to påfølgende sesongene. Den fjerde sesongen, som nå er underveis, har vist noen tretthetstegn, men utgaven med Jørn Hoel var helt der oppe og header med seriens skjønneste time: episoden der Giertsen trenger seg på bursdagsselskapet til Kåre Conradi. Ikke sett den? Noe av det morsomste – og vondeste! – som er vist på norsk fjernsyn.

«Helt perfekt»-suksessen er fortellingen om Giertsen som omsider har funnet en måte å spille på lag med sine forutsetninger på. I «Helt perfekt» kan han være seg selv – eller en litt karikert versjon av seg selv. Der ligger humoren. Og der ligger troverdigheten.

For når Giertsen fremstiller «Giertsen» trenger han ikke å skape seg. Han kan bare skru til personligheten et par knepp. Vips, så har du en norsk variant av Larry David («Curb your enthusiasm») og de danske gutta i «Klovn». Et destillat av den småskårne spissborgeren som bor i oss alle – og som vi gjenkjenner med en blanding av forferdelse og lattermildhet. Men også en som prøver å gjøre det rette. En som, etter beste evne, forsøker å manøvrere i dette villniset av normer og verdier vi kaller livet.

Hvilket bringer oss tilbake til Ari Behn og hans tv-sponsede jordomseiling. For én ting skal prinsessegemalen ha: han er ikke spesielt bebyrdet med spissborgerens blygsel. Hvem andre kan for eksempel få tilkneppede japanere til å åpne seg, simpelthen ved å spørre dem: «Hva snakker dere om, når dere snakker om kjærlighet?»

 

 

 

Reklamer

One thought on “TVNorge rundt

  1. Tilbaketråkk: Loven om hyblifisering | h. nyhus

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s