Ising i rubben

eidsvollsbygningen-foto-eidsvoll-1814

(Trykket i Bergens Tidende, 21. februar)

Allmennkringkasteren // NRK har et ansvar som forplikter. I OL-skyggen til TV 2 har de noen ganger glemt det. 

DET MESTE DREIER SEG om OL og TV 2 om dagen, men det skjer tross alt noe hos Rikskringkastingen også. Sist søndag ble vi for eksempel vitne til den direktesendte jubileumsfeiringen fra Eidsvoll. Festforestillingen markerte den offisielle åpningen av jubileumsåret 2014.

Med Nadia Hasnaoui og Atle Antonsen som henholdsvis programleder og sjefsunderholder, tenkte kanskje NRK at de kunne lene seg på en trygg kjøreplan, men så enkelt er det som kjent ikke.

Forrige uke uttrykte jeg forbauselse over Thomas & Harald sitt fredagshegemoni hos TV 2, og noe av den samme undringen knytter seg til en av NRKs mest betrodde seremoniledere. Krølltoppen som kan brukes til alt – og derfor ingenting.

Programlederens viktigste oppgave er – vil nok de fleste hevde – å utstråle en viss trygghet og autoritet. Som seere skal vi kunne slappe av under vedkommende sin ledelse, i forvissning om at dette er i «gode hender».

Den som har sett noen show under Hasnaoui sitt oppsyn, vil imidlertid vite at de snarere etterlater det motsatte inntrykk. En forknytt følelse av å ha sittet på kanten av stolen litt for lenge; en engstelig fornemmelse om at dette «kan gå galt hvert øyeblikk». Kanskje er det bare meg, men jeg er alltid litt svett på ryggen etter en time eller to i Hasnaoui sitt selskap.

Denne følelsen, som kan minne om den jeg har hver gang Torbjørn Jagland skal avsløre årets fredsprisvinner, var dessverre også gjenkjennelig utenfor Eidsvollsbygningen. Igjen ble vi avspist med nervøs latter, flakkende blikk og forsert intimitet der en varm og myndig hånd var påkrevet.

Så til neste gang, NRK: Tenk nytt! Kanskje Anne Rimmen er klar for enda større oppgaver?

Det var likevel Atle Antonsen, i tospann med Trond Fausa Aurvåg og Vidar Magnussen, som stakk av med mest oppmerksomhet. Flere av pauseinnslagene var ganske morsomme, men humor på jødeparagrafens vegne er selvfølgelig en adskillig vanskeligere øvelse. Nå er jeg tilhenger av å gjøre narr av alt og alle – og Antonsen skal ha for forsøket – men den som ønsker å si noe gøy om jødeparagrafen bør vite hva han snakker om. Humor forutsetter presisjon.

Og der sviktet Antonsen og Co. I stedet ble vi servert en bløtkokt utgave av anekdoten om sørlandsbonden Teis Lundegaard og hans refleksive fremmedfiendtlighet. Hele sketsjen hvilte altså på premisset om at Eidsvoll-mennene var enklere enn oss og at jødeparagrafen nærmest var for et arbeidsuhell å regne. Begge deler er like galt, og da melder spørsmålet seg: Hvorfor bruker NRK jubileumsfeiringen til å sementere denne typen forestillinger? Var det ikke meningen at vi skulle lære noe?

Men bråket stoppet ikke der. En av de som fikk tale var Marte Wexelsen Goksøyr, som har Downs syndrom. Hun brukte sin tilmålte tid til å advare mot sorteringssamfunnet. En provokasjon, mente Dagbladets politiske redaktør Marie Simonsen, og uttrykte på twitter at hun var «overrasket» og «forundret» over at forestillingen inneholdt den slags appeller. Ja, da måtte i så fall «den andre siden» også få slippe til, mente hun, uten å forklare hva hun mente med «den andre siden». Finnes det noen som er for et sorteringssamfunn?

Men er ikke dette en tv-spalte? Jo, og dette skal verken handle om kromosomer eller ultralyd, men premissleverandøren NRK. For ingen annen norsk medieinstitusjon kan vise til noe i nærheten av den samme initierende kraften. Det er derfor NRKs taleliste blir gjenstand for slik oppstandelse, fordi Rikskringkastingen setter en tone som preger hele den store, norske samtalen.

Det er en tone som forplikter, og som NRK stort sett forvalter med den ansvarlighet og andektighet som er nødvendig.

Det er derfor folk fremdeles bryr seg om Debatten (torsdager 21:30), til tross for at den notorisk ordsnublende Erik Wold ikke har greid å formulere en eneste stringent setning på flere år. Denne uka kom imidlertid nyheten om at Ingunn Solheim (33) overtar roret. Hurra for det! En på alle måter nødvendig vitamininnsprøytning i debattprogrammet som det norske twittoratet elsker å hate.

Mindre twitterenergi er brukt på Ole Torp i Aktuelt (mandag–onsdag 20:15). Kanskje skyldes det hans nonchalante og bekymringsløse stil, som nærmest befaler at kritikerne også tar det litt kuli. Og som regel, i anslagsvis fire av fem debatter Torp leder, fungerer denne arbeidsmetoden utmerket godt.

I de resterende tyve prosentene er det imidlertid avgjort at gutteaktig sjarme alene ikke alltid er nok.

Paragrafsketsjen til Antonsen er nevnt, og etterspillet hos Torp dagen etter gjorde lite for å gjenopprette NRKs ære. Det gjorde heller ikke «helvetesdebatten» uken i forveien. Her hadde Ole Torp – for anledningen mer sirkusdirektør enn ordstyrer – like godt invitert Jan-Aage Torp (ingen slektskap), til tross for at sistnevnte knapt representerer noen andre enn seg selv, selv ikke sin nærmeste familie. Det gikk som det måtte gå. Karismatiske utlegninger om svovel, evig pine og helvetesild fra outrert hold. Det er vanskelig å se hva NRK vil oppnå med denne typen invitasjoner, annet enn at det muligens, på sitt litt skrudde vis, er «god tv».

Mon det. Men det er ikke god debatt.

Men nok kjeft. NRK gjør jo så mye bra og! Så dere programmet «Best i verden» om Bjørge Lillelien og fotballkampen Norge-England i 1986? Det var god tv, det! Sportskåseriet er ingen lett sjanger, og det har sannelig ikke alltid vært like lett å se hvor dens ivrigste eksponent her hjemme, Jan Petter Saltvedt (45), egentlig vil hen. Men endelig ser det ut som om NRK Sporten har funnet en måte å omsette hans talenter på. For det er jo her han hører hjemme. I disse slentrende, historiske kavalkadene over stort og smått. Det er fristende å kalle ham NRK sportens Matthew McConaughey. En som forvillet seg ut i ulendt terreng, men som nå har kommet hjem.

La oss ta ham imot med åpne armer. Som Frode Grytten gang på gang viser i TV 2. Sport og poesi er to sider av samme sak.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s